Åbent hus

Mandag d. 21 januar holdt Greve Gymnasium åbent hus for alle uafklarede og nysgerrige 9. -, og 10.klasser rundt omkring på Sjælland.

 

aabenthus1 

 

 

Denne artikel er skrevet af: Naja Herløv Jensen, 1o.

 

Velkomst

Mandag d. 21 holdt Greve Gymnasium åbent hus for alle 9. -, og 10.klasse rundt omkring på Sjælland. Dørene blev åbnet 18.30, hvor folk placerede sig inde i den store forsamlingssal til en velkomst fra rektoren, heriblandt lidt ekstra indslag, som gav nogle ekstra indtryk hos de kommende elever omkring skolen. Velkomsten startede 19.00, hvor rektor Mette Trangbæk Hammer, startede ud med gennemgang af aftenen og nogle dejlige ord med på vejen. Derefter kom skolens musical-hold op og viste deres åbningsnummer til deres nye musical “Krig, Kærlighed og Badeænder”, hvor de både sang og dansede til sangen “New Generation”, og lidt senere blev velkomsten sluttet af med nogle vise ord, og nogle gode råd fra Andreas Ibenholdt Jensen (student 2015), som tidligere har været elev på Greve Gymnasium. Derefter skulle alle de kommende elever og deres forældre videre ud på rundtur til de forskellige boder, og høre om alle de mange fag Greve Gymnasium har at tilbyde.

 

Rundtur på Greve Gymnasium

Inde i den store forsamlingssal fik alle en brochure, med forskellig-farvede paraplyer på, som derefter skulle vise, hvor folk skulle hen. De forskellige elever fra skolen som var turguides denne aften, holdte de forskellig farvede paraplyer, så alle blev fordelt i forskellige grupper og skulle forskellige steder hen.

Et af stederne man kom hen, var det “sproglige hjørne”, hvor man blev introduceret til alle de sprog man kan lære på skolen. Eleverne som stod i de forskellige boder, havde forberedt sjove vende -, og huskespil, lege og andre forskellige og spændende ting, så folk kunne få et godt indtryk af de mange adskillige sprog de tilbyder som: kinesisk, italiensk, spansk, fransk og tysk.

I det naturfaglige hjørne havde eleverne forberedt en masse forsøg, som kunne give et godt indblik på den daglige undervisning i fysik, biologi, naturgeografi og kemi. I biologi viste de plancher omkring genetik, og de fik også folk til at konkurrere om hvem der havde det hårdeste håndtryk for at demonstrere muskelkraft i hånd og underarm.

I fysik viste de et forsøg som skulle beskrive Newtons 2. lov, og i naturgeografi demonstrerede de et forsøg, som skulle vise Golfstrømmens funktion.

 

aabenthus3

 

I det samfundsfaglige hjørne blev folk mødt med store flotte slideshows, og hjemmelavede videoer og quizzer som støttede det som eleverne selv fortalte omkring samfundsfag, oldtidskundskab, dansk og religion.

Udover at de samfundsfaglige linjer på Greve Gymnasium er de mest populære, så var dette hjørne også det mest populære hjørne da hjørnet ikke kun var fyldt op med introduktion til de fag de tilbyder på de samfundsfaglige linjer, men også en del af de fag som er obligatoriske på Greve Gymnasium, hvilket klart fik folks opmærksomhed rettet mod lige præcis dette hjørne.

Efter rundturene var ovre klokken 21.00, blev folk henvist til den anden samlingssal hvor der var propfyldt med flotte boder, hvor hver bod repræsenterede de hele 21 valgfag som Greve Gymnasium tilbyder. Mediefagsboden havde sat en greenscreen op, som folk kunne komme og afprøve. Designboden viste en masse af deres utallige kreationer, som de har lavet igennem deres timer i design. I designboden sad Mette Holby Gøtze fra 1.v, som fortalte hvorfor hun valgte design: “Det er et fag hvor jeg får lov til at slippe min fantasi løs og være kreativ, og jeg får virkelig lov til at bestemme selv, hvordan mit produkt skal være, og derfor ingen grænser”.

Musikboden viste også deres flotte instrumenter, og spillede små sange, imens de forklarede musik som valgfag, og hvor meget man bruger musikken i sin hverdag. Oliver Gohr går i 1.g på Greve Gymnasium, og har haft musik som valgfag i et halvt år, og fortalte dette om hans valg omkring musik: “Jeg valgte musik c, da jeg interesserer mig meget for musik, men gerne vil have en studieretning der kan føre til noget jeg vil bruge senere hen. Så jeg føler lige nu, med både min studieretning og valgfag at jeg både har interesse og fremtid, i min hverdag”.

 

Fremtidsplan og 10. klasse

Emma Jensen, som går i 10. klasse var sammen med sin mor Lisbeth Jensen til åbent hus. Emma er ved at afslutte 10. klasse, og har været på udkig efter det rette gymnasium for hende. Både Emma og hendes mor Lisbeth vidste ikke særlig meget om Greve Gymnasium inden de ankom, udover at de vidste at Gymnasiet havde den studieretning, Emma godt kunne tænke sig.

 

aabenthus2

 

Både Lisbeth og Emma var overrasket over denne begivenhed som Greve Gymnasium havde sat sammen. De følte at der var styr på tingene, og at de fik et godt overblik over skolen, og hvad skolen havde at tilbyde. Ingen af dem havde forberedt sig selv på at gymnasiet tilbød så meget, og Emma var især overrasket over de specielle idrætslinjer de havde at tilbyde. Selvom de begge mødte op med fokus på et andet gymnasium sluttede Emma af med at sige “valget er helt klart blevet meget sværere, da jeg føler at Greve Gymnasium er et vildt godt gymnasium, og folk virker glade for at gå her”. Lisbeth sluttede også af med at sige: “Stedet føles bare rart. Man kan bare mærke når man kan føler sig tilpas et sted”. Alt i alt en spændende og udbytterig aften på Greve Gymnasium.

 

Denne artikel er skrevet af Naja Herløv Jensen, 1o.